EY: Üretken yapay zekâ, bankacılık sektöründe verimliliği derinden etkiliyor
Yapay zekâ (AI) teknolojisinin finansal hizmetler kesimini nasıl yine şekillendirdiğini ortaya koyan EY yayınına nazaran; üretken yapay zekâ (GenAI), dalda derin bir dönüşüme öncülük ediyor, yeniliği teşvik ediyor ve operasyonları kolaylaştırıyor
Aynı vakitte kapsamlı uygulamalarıyla müşteri hizmetlerini geliştiriyor, risk idaresini güçlendiriyor ve sermaye piyasalarını yine şekillendiriyor.
Uluslararası danışmanlık, kontrol ve vergi hizmetleri şirketi EY (Ernst & Young), yapay zekânın (AI) finansal hizmetler bölümü üzerindeki tesirlerini açıkladığı güncel yayını, üretken yapay zekânın (GenAI) günümüzdeki yaygın kullanım alanlarına nazaran metin, manzara, kod üzere temel içerikleri oluşturmasından öte, gelecekte çok daha büyük işleri yapacağına işaret ediyor. Yapay zekâ uygulamaları, müşteri hizmetleri için sohbet robotlarının geliştirilmesinin yanı sıra yatırım stratejilerini ve dolandırıcılık tespit sistemlerini da kapsıyor. Bankalar, iş gücüne ve teknoloji kaynaklarına yatırım yaparak, yapay zekâ uygulamalarının performansını hızlandırmak için özel olarak tasarlanmış olan çipler üzere kritik donanımları odağa alıyor. Lakin mevcut süreçleri güzelleştirme emeli, potansiyel yararları risklere karşı dengelemek ve yenilikçi tahlillere dönüştürmek üzere durumlarla karşı karşıya kalıyor.
Yapay zekâ, bankacılık bölümünü tekrar şekillendiriyor
Bankacılık dalı; gelişen teknolojiler, ekosistem modelleri, sürdürülebilirlik, dijital varlıklar, yetenek yönetimi ve yasal düzenlemeler üzere trendler tarafından etkilenerek tekrar şekilleniyor. Bu tesirler, ferdi bankacılığın yanı sıra yatırım, kurumsal bankacılık ve sermaye piyasalarını da dönüştürüyor. Bankalar yapay zekâ teknolojilerini sistemlerine entegre ederek operasyonel verimlilik, müşteri edinimi ve sürdürülebilir büyüme için yeni ölçütler belirliyor. İnovasyona yönelik bu kapsamlı yaklaşım, yapay zekâ gelişmelerinin tüm bankacılık operasyonlarına faal bir halde entegre edilmesini ve böylelikle finansal hizmetler bölümünün daha güçlü, çevik ve müşteri beklentilerine odaklanan bir hale gelmesini sağlıyor.
GenAI, bankacılığın çeşitli alanlarında etkiyi genişletiyor
GenAI, bankacılığın birçok alanını optimize ederek ölçülebilir yararlar sağlıyor. Örneğin; ferdi bankacılıkta hizmet sunumunu ve müşteri etkileşimini artırıyor. Bununla birlikte, yatırım bankacılığında daha çağdaş finansal modellemeler görülürken, kurumsal bankacılıkta ve KOBİ bankacılığında gelişmiş ticari kredilendirme ve risk idaresinden faydalanılıyor. Sermaye piyasalarında ise ticaret, risk idaresi ve uyumluluk alanlarını derinden etkiliyor. Birebir vakitte vergi beyannamelerinin hazırlanma sürecini otomatikleştirerek ve dolandırıcılık tespitini geliştirerek bankacılıkta vergi ahengi alanında kıymetli bir yere sahip olduğunu gösteriyor. Emsal biçimde, bankaların hukuk departmanlarında yapay zekâ takviyeli evrak tahlili iş akışlarını kolaylaştırırken, başka yapay zekâ araçları da mukavele incelemelerine ve müzakerelere yardımcı olarak riski azaltıyor ve verimliliği artırıyor.
Finansal hizmetlerde yapay zekâ sınırlamaları bulunuyor
Bankacılık bölümü yapay zekânın dönüştürücü potansiyelini benimsedikçe, yapay zekânın tabiatında olan sınırlamaların kabul edilmesi de hayati ehemmiyet taşıyor. Karar verme süreçlerinin ortaya çıkardığı etik ikilemlere kadar uzanan yapay zekâ entegrasyonunun zorlukları dikkatli bir yaklaşım gerektiriyor. Sistemin adil ve şeffaf bir halde çalışmasını sağlamak, sağlam yönetişim çerçevelerine olan ihtiyacın altını çizerek kıymetli bir tasa kaynağı olmaya devam ediyor. Yapay zekânın tüm potansiyelinden yararlanmaya yönelik ilerleme, sadece teknolojinin benimsenmesini değil birebir vakitte yapay zekâ kullanımının etik, yasal ve toplumsal boyutlarına adaptasyonu da içeriyor.
GenAI; varlık idaresinde, sigortacılıkta ve ödemelerde de ihtilal yaratıyor
Üretken yapay zekânın tesirleri, bankacılığın ötesinde varlık idaresine, sigortacılığa ve ödemelere kadar uzanırken, müşteri iştiraki, süreç ve dolandırıcılık tespiti süreçleri de süratle gelişiyor. Varlık idaresinde yapay zekâ, şahsileştirilmiş tavsiyeler ve risk kıymetlendirme fırsatları sağlıyor. Sigortacılık kesimi, talepler ortasında tekrarlayan misyonları otomatikleştirmek için yapay zekâdan faydalanarak hasar tespiti ve risk kıymetlendirme süreçlerini daha verimli hale getiriyor. Bununla birlikte, evrakların sürece alınmasını kolaylaştırarak ve bu sayede temsilcilerin daha karmaşık misyonlara odaklanmasına imkan tanıyarak genel verimliliği ve müşteri memnuniyetini artırıyor.
Yapay zekâ, bankacılıkta siber güvenliği hem güçlendiriyor hem de zorluyor
Bankacılık kesimi yenilikçiliği ve verimliliği artırmak için yapay zekâyı giderek daha fazla benimserken, yapay zekânın siber güvenlik üzerindeki tesirinin hem potansiyel bir risk faktörü hem kritik bir savunma aracı olarak ikili tabiatı odak noktası haline geliyor. Yapay zekâ dayanaklı sistemler, operasyonel verimliliği ve müşteri hizmetleri yeniliklerini artırırken birebir vakitte makûs niyetli aktörlerin taarruz yüzeyinin de genişlemesine sebep oluyor. Bu genişleme, bankaların bu sistemlere daha fazla yer vermeleri ve münasebetiyle siber tehditler için yeni maksatlar oluşturmaları nedeniyle ortaya çıkıyor. Buna karşılık, yapay zekânın siber tehdit tespitini geliştirme, olay müdahalelerini otomatikleştirme ve gelişen risklere ahenk sağlama kapasitesi siber güvenlik sisteminin güçlenmesini sağlıyor.
EY Türkiye Finansal Hizmetler Sektör Lideri ve Şirket Ortağı Levent Atakan araştırmayla ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:
“Üretken yapay zekâ (GenAI), finansal hizmetler kesiminde inovasyonun ve operasyonel verimliliğin yolunu açıyor. Bununla birlikte, maliyet tasarrufu, geliştirilmiş risk idaresi ve büyüme bahislerinde bankalara yarar sağlıyor. Yapay zekânın (AI) dönüştürücü potansiyelini benimserken, bu teknolojinin tabiatında olan zorlukların üstesinden gelmek büyük ehemmiyet taşıyor. Odak noktası sırf teknolojinin uygulanmasının ötesine uzanıyor; hakikat bir stratejiyle riskleri de göz önünde bulundurarak etik açıdan sağlam, şeffaf ve kapsayıcı bir ekosistemin geliştirilmesini içeriyor. Finansal kurumlar stratejik yapay zekâ entegrasyonuna yatırım yaptıkça sırf gelişmelere ayak uydurmakla kalmıyor, tıpkı vakitte kurumlarını daha ileriye taşıyorlar. Yapay zekâdan yararlanmak, süratle değişen dünyanın taleplerini karşılamaya hazır ve gelecek vaat eden bir bankacılığa işaret ediyor.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı