Dijital Oyun Bağımlılığı Gençleri Nasıl Etkiliyor?
Çocuklar çeşitli oyunlar kurarak doğal yollardan öğrenir ve birçok marifet geliştirirler. Teknolojinin hayatımızın her alanına girmesiyle birlikte çocukların oyunları da değişti. Dijital oyunlar artık sek sek, körebe, evcilik üzere oyunların yerini aldı.
Çocuklar çeşitli oyunlar kurarak doğal yollardan öğrenir ve birçok maharet geliştirirler. Teknolojinin hayatımızın her alanına girmesiyle birlikte çocukların oyunları da değişti. Dijital oyunlar artık sek sek, körebe, evcilik üzere oyunların yerini aldı. Yapılan çalışmalarda artık çocuklarımızın hayatına 4 yaşından itibaren bilgisayar ve bilgisayar oyunları girmektedir. Bu yaş kümesinde küçük kas motor marifetleri ve el-göz uyumlarını geliştirmelerine katkıda buluna oyunlar tercih edilmelidir. Daha ileri yaşlarda ise çocuklarımıza hislerini yönetebilme yetisi kazandıran hayal güçlerini ve yaratıcılıklarını geliştirmelerine katkıda bulunan ve toplumsal maharetlerini geliştirmesine imkân sağlayan oyunlar tercih edilmelidir.
Aşırı oyun oynama çocuğun ve gençlerin gelişimini nasıl tesirler?
Aşırı dijital oyun oynama, toplumsal medya ve internet kullanımı toplumsal, ruhsal ve fizyolojik birçok olumsuz tesir oluşturabilmektedir. Fizyolojik olarak; Sedanter yani hareketsiz ömrün getirisi kilo artışı hatta obezite, postür bozuklukları (kamburluk), sırt boyun ağrıları üzere ortopedik meseleler yaşayabilirler
Saatlerce bilgisayar başında vakit geçiren çocuk ve erişkinler; içine kapanmakta, kendilerini toplumsal ortamda söz etmekte zahmet yaşamakta ve bunun sonucunda toplumsal ortamdan uzaklaşarak bir kısır döngüye girebilmektedir. Ayrıyeten sorun çözme yolları şiddet içerikli olduğu için akranlarıyla meseleler yaşayabilmektedirler. Sıklıkla okul yahut toplumsal kümelerinden disiplin cezaları, şikâyet, uzaklaştırma cezaları alabilmektedirler.
Şiddet içeren bilgisayar oyunları çocuk ve gençlerin psikolojini nasıl tesirler?
Şiddet içerikli dijital oynayan çocuklarda ve ergenlerde şiddete eğilim artmaktadır. Hatta şiddeti olağan bir sorun çözme yolu olarak algılamaya başlarlar. Şiddet içerikli dijital oyunlarda verilen bencillik ve soğukkanlılık temaları karmaşa yaratarak, empati kurma hünerini olumsuz istikamette etkilemektedir. Ayrıyeten bu çocuklarda ve erişkilerde internet ve oyun bağımlılığının yanında uyku bozuklukları (uykusuzluk, şiddet içerikli kâbuslar görme), depresyon, anksiyete bozuklukları üzere psikiyatrik bozukluklar daha fazla görülmektedir.
Hangi yaş kümesi kaç saat oyun oynamalı?
4 – 6 yaş ortası genelde günde en fazla 1 saat bilgisayar başında vakit geçirmesi önerilmektedir. Ayrıyeten bu küme için seçilen oyun içeriklerinin bilhassa dikkat, sorun çözme marifeti üzere gelişimlerine katkıda bulunması kıymetlidir. 6-9 yaş kümesi için online ders dışında en fazla 1-1.5 saat, 9-13 yaş kümesi ise imtihanların olduğu ve sorumlulukların arttığı bir periyot olduğu için olumsuz etkilenmemeleri ismine günde en fazla 1.5-2 saat yahut haftada 5 saat halinde oluşturulmuş bir program uygun olmaktadır. Dikkat edilmesi gereken nokta bilgisayar ve oyunla geçirilen müddetin yanında maruz kaldıkları içerik (Şiddet, cinsellik, endişe vs) önemlidir.
Çocuklarımızın oyunlardan etkilenmemesi için neler yapmalı?
Dijital oyunları yahut interneti yasaklamak, cezalandırmak üzere prosedürler tahlil yerine sorunun daha da büyümesine neden olmaktadır. Onun yerine çocukların ve gençlerin neden buna yöneldiğini anlamak ve bir arada tahlil üretmek gerekmektedir.
Ailelere bu süreçte ne önerilir?
İnternet ve oyunlarda geçirilen müddetin artmasıyla birlikte tüm bu olabilecek olumsuz durumlar dikkate alındığında, çocuk yahut ergenlerde oyuna ayırılan mühlet ve oyunların içerikleri (şiddet, dehşet, cinsellik, ırkçı içerikler vs.) değerlendirilerek aile tarafından denetim sağlanmalıdır. Ayrıyeten bu riskler ile ilgili çocuklarımızı uygun lisanla bilgilendirmek gerekmektedir Böylelikle kendilerini daha rahat söz edebilirler, gerektiğinde “hayır” diyebilirler ve tehlikeyi fark ederek durdurmak için ailelerinden yardım isteyebilirler.
Yalnızlaşan çocuk ve gençler; toplumsallaşmak için sanal dünyayı kullanmakta ve kendilerini fakat bu ortamda var edeceklerine inanmaktadır. Ailelerin bu durumu fark etmeleri çocukları ile kaliteli irtibat kurdukları üzere onları sosyalleşebilecekleri ortamlara, kümelere yahut çocuk kulüplerine yönlendirmeleri kıymetlidir.
Yetkililer bu süreçte nasıl tedbirler almalı?
Başta bakanlıklar olmak üzere yetkililer dijital oyunların riskleri ve tehlikeleri, internet kullanım güvenliği ve oyun bağımlılığıyla ilgili toplumsal farkındalık oluşturulmalıdır.
Medya okuryazarlığının yaygınlaştırılmalı ve anne-babalara farkındalık oluşturmak için eğitim verilmelidir.
Çocuklar ve gençler için toplumsal ortamların sağlandığı okullar ve yerler geliştirilmelidir.
Ailelerin Dijital oyunların içeriklerini takip edecekleri müdahale düzeneğinin olduğu bir sistem kurulmalıdır.
Öğretmen, dijital oyunlar konusunda çocuklara uygun rol model olmalı ve aile ile iş birliği yapmaları gerekmektedir.
Dijital oyunların riskleri ve tehlikeleri, internet kullanım güvenliği üzere hususlarda öğretmenleri ve psikolojik danışmanlar iş birliği yaparak, öğrencileri ve aileleri bilgilendirmelidir.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı