Türk ihracatçıları Çin seferine çıkıyor
Türk ihracatçıları Çin’in 2,6 trilyon dolarlık ithalatından daha fazla hisse almak, Çin ile Türkiye ortasında 41,6 milyar dolara ulaşan dış ticaret açığını azaltmak için Çin seferine çıkıyor.
Dünya’nın en büyük ithalat fuarı ve Çin’in en itibarlı fuarı olan “CIIE – Çin Milletlerarası İthalat Fuarı 2024” Türkiye Ulusal İştirak tertibine Ege İhracatçı Birlikleri (EİB)’nin Türkiye Ulusal İştirak tertibiyle 13’ü besin kesiminden 15 firma katılıyor.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, 2024 yılında 13 memleketler arası fuara ulusal iştirak tertibi yaptıklarını, CIIE – Çin Memleketler arası İthalat Fuarı’nın 2024 yılının son tertibi olacağını lisana getirdi.
Çin Milletlerarası İthalat Fuarı’nın Çin Devlet Başkanı Şi Cinping tarafından şahsen planlanan, önerilen ve teşvik edilen değerli bir aktiflik olduğu bilgisini veren Eskinazi, “Çin’in yıllık ihracatı 3,38 trilyon dolara ulaşsa da, yıllık ithalatı da 2,56 trilyon dolar düzeyinde. Çin öbür bir sözle devasa ithalat yapıyor. Türk ihracatçıları için Çin ithalat yapmak için uzak değilse, ihracat yapmak içinde uzak bir ülke değil. Çin’e karşı verdiğimiz 41,6 milyar dolarlık dış ticaret açığını kapatmak için çalışıyoruz ve Çin İthalat Fuarı’nı dış ticaret açığımızın kapanması için kıymetli bir fırsat olarak görüyoruz. Çin ile karşılıklı siyasi ve ekonomik ilgileri geliştirmek Hükümetimizin de öncelikleri ortasında. Maliye ve Hazine Bakanımız Mehmet Şimşek 6-8 Kasım 2024 tarihlerinde Çin’i ziyaret edecek. Bu siyasi bağlantılardaki olumlu ortamı ihracat sayılarımıza yansıtmak istiyoruz” diye konuştu.
Ertan: “Çin-Avrasya Expo Fuarı’na da Ulusal İştirak Organize etmek istiyoruz”
Ege İhracatçı Birlikleri’nin Çin pazarına yönelik yaptığı çalışmaların 2018 yılı sonrasında sürat kazandığını belirten Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lider Yardımcısı ve Ege Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Lideri Yalçın Ertan, Çin’i gerek yüzölçümünün büyüklüğü ve 1,5 milyarlık nüfusundan ötürü bir ülke değil bir kıta üzere pahalandırmak gerektiğinin altını çizdi.
Ticaret Bakanlığı’nın görevlendirmesiyle 26-30 Haziran 2024 tarihlerinde Urumçi’de Çin Ticaret Bakanlığı, Çin Dışişleri Bakanlığı, Çin Milletlerarası Ticareti Geliştirme Kurulu (CCPIT) ve Sincan Uygur Özerk Bölgesi Hükümeti tarafından ortaklaşa düzenlenen “8. Çin-Avrasya Expo” Fuarı’na katıldıklarını hatırlatan Ertan, “İpek Yolu’nun yeni fırsatlarını sunan ve Avrasya’nın yeni dinamiklerini harekete geçirecek fuara 2025 yılında Türkiye Ulusal İştirak Tertibiyle daha güçlü katılmak istiyoruz. Sincan Uygur Özerk Bölgesi, Nesil ve Yol İnisiyatifi kapsamında çok değerli bir rol oynuyor. Çin’i Orta Asya ve Avrupa’ya bağlayan stratejik bir pozisyonda yer alıyor. Bölgede demiryolları, karayolları ve havalimanları üzere değerli altyapı projeleri gerçekleştirilmiş ve hala gerçekleştirilmeye devam ediliyor. Bilhassa Çin-Avrupa demiryolu çizgileri, Sincan üzerinden geçmekte. Urumçi, Çin-Orta Asya-Azerbaycan-Türkiye’den geçen orta koridor sınırı boyunca ve Çin-Avrupa ticaretinde değerli bir lojistik merkezi pozisyonunda. Bölge, Orta Asya’dan Çin’e uzanan petrol ve doğalgaz boru sınırlarının geçiş noktası. Nesil ve Yol İnisiyatifi projeleri sayesinde bölgede üç tane hür bölge kurulmuş, ekonomik aktivite artmış, istihdam imkanları genişlemiş bulunmakta. Bu gelişmelerin heyecanını her kesimde gözlemlemek mümkün. Biz Türk ihracatçıların ve yatırımcıların bu bölgeye şimdiden ilgi göstermemiz gerektiğini düşünüyorum. Çünkü önümüzdeki 10 yıl o bölgede süratli bir gelişim süreci yaşanacaktır. Dünyada denize en uzak kent olan Urumçi; denizden uzaklığına karşın, İpek Yolu üzerindeki pozisyonu nedeniyle tarihte ve günümüzde kıymetli bir ticaret merkezi. Çin hükümeti bölgenin gelişimine özel değer vermekte ve Çin’in batıya açılan kapısı olarak görülmekte” biçiminde konuştu.
Işık: “Çin, besin ihracatına büyük fırsatlar sunuyor”
Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında Çin’e yönelik pazarlama faaliyetlerine ağırlaşmak istediklerini dillendiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Eserler Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, Çin’in besin ihracatçıları için büyük fırsatlar sunduğunu kaydetti.
CIIE – Çin Memleketler arası İthalat Fuarı’na 2024 yılında Türkiye Ulusal İştirak Organizasyonu’yla katılan 15 firmanın 13 adedinin besin bölümünden olduğu bilgisini veren Işık, “2024 yılının ocak – eylül periyodunda Çin’e yaptığımız besin eserleri ihracatı 163 milyon dolardan 171 milyon dolara çıktı. Kuru meyve, zeytinyağı, şarap, hububat bakliyat yağlı tohumlar, su eserleri, fındık meyve zerzevat mamulleri, sert çekirdekli meyvelerde Çin’de pazarda var olabileceğiz. Tarım ve Orman Bakanlığımızın Bitki Sıhhati Sertifikası muahedeleri için sürdürdüğü görüşmeler olumlu sonuçlandığı takdirde orta vadede Çin’e besin ihracatımız 1 milyar dolara ulaşabilir” tabirlerini kullandı.
Alimoğlu; “Çin’e ihracatın yüzde 55’ini madencilik dalımız yapıyor”
Türkiye’nin Çin’e yaptığı ihracatın yüzde 55’inin madencilik kesimince yapıldığını söyleyen Ege Maden İhracatçıları Birliği Lideri İbrahim Alimoğlu, 2024 yılının dokuz aylık diliminde Çin’e yaptıkları ihracatın yüzde 10,4’lük artışla 1 milyar 141 milyon dolardan 1 milyar 259 milyon dolara yükseldiğini paylaştı.
Çin’de 12 yıldır Xiamen Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı’na Ulusal İştirak Tertibi yaptıklarını hatırlatan Alimoğlu, “Ekonomistler, Çin iktisadının eski büyüme sayılarını yakalayamasa da büyümesini sürdüreceğini öngörüyor. Türk ihracatçılarımızı Çin pazarına odaklanmaya davet ediyoruz. Çin büyük bir ithalatçı ülke. Bu pazarda başarılı olunabileceğini Madencilik kesimi olarak ortaya koyduk” dedi.
2023 yılında, toplam 360.000 m2’lik stant alanında gerçekleşen ve 128 ülkeden 3.400 firma ve 394.000’den fazla profesyonel ziyaretçinin katıldığı, 154 ülkeden iştirakçi ve 72 ülke pavilyonunun yer aldığı CIIE Fuarında (www.ciie.org) “Hizmetler, Araba, Akıllı Sanayi ve Bilgi Teknolojileri, Tüketici Eserleri, Medikal Ekipmanlar ve Sıhhat Eserleri, Besin ve Ziraî Eserler ismi altında “Business Exhibition” holleri bulunuyor.
Çin Memleketler arası İthalat Fuarı için Çin’e gidecek olan Ege İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Liderleri fuar boyunca ağır temaslarda bulunacaklar. 6 Kasım 2024 tarihinde Nanjing Belediyesi yetkilileriyle Türkiye standında bir ortaya gelecek olan EİB Liderleri, 7 Kasım 2024 tarihinde Çin Gümrük Müşavirleri Derneği’nin “Yüksek Kaliteli Tarım eserlerinin ticaretinin kolaylaştırılması” bahisli panelinde yer alacaklar. 8 Kasım 2024 tarihinde öğlenden evvel Şanghay CCPIT ile görüşecek olan EİB Liderleri, birebir gün öğlenden sonra Türkiye’nin Şanghay Ticaret Müşavirliğimizin ofisinde Çin’li ithalatçı/distribütörlerin iştirakiyle bir tadım aktifliği gerçekleştirecekler. 9 Kasım 2024 tarihinde Suzhou’da bulunan “Bir Nesil Bir Yol Ticaret Merkezi” ziyareti yapacak olan EİB Liderleri, 10 Kasım 2024 tarihinde Şanghay Konsolosluğumuzun 10 Kasım Atatürk’ü Anma programına katılacaklar.
Çin Milletlerarası İthalat Fuarı’na Türkiye’den şu firmalar katılıyor; “Aydın Kuruyemiş Sanayi ve Ticaret A.Ş., Başhan Agro Besin San ve Tic. A.Ş., CLK İpekyolu Lojistik ve Ticaret A.Ş., Hasan Türek Çiftliği Hayvancılık ve Tarım İç ve Dış Tic. A.Ş., Işık Tarım Eserleri ve Sanayi Ticaret A.Ş., Kırdağ Tarım Ür. Ve İnş. Malz. San. ve Tic. Ltd. Şti., K.F.C. Besin Dokuma Sanayi İthalat ve İhracat Yatırım A.Ş., Kavaklıdere Şarapları A.Ş., Lidya Nuts Besin Anonim Şirketi, Noor Asia Turkey Besin San. A.Ş., TYC İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş., Yaşar Dondurma ve Besin Hususları A.Ş., Yörükoğlu Süt ve Eserleri San. Tic. A.Ş., Akkon Denizcilik Nakl. ve Tic. A.Ş. ve Yarım İç ve Dış Ticaret A.Ş.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı